24-09 t/m 02-10: korte vakantie Duitsland/Nederland.

Op zaterdag 24 september vertrokken we voor een 8-daagse vakantiereis naar het Duitse Noordrijn-Westfalen, Niedersachsen, en het Nederlandse Drenthe. Pas later kwam daar Groningen bij.
In totaal hebben we 709 kilometer afgelegd.

24 september: Veenendaal - Münster, 165 km.
Bestemming Campingplatz Münster (campingplatz-muenster.de) in de gelijknamige stad. Voor deze camping zijn camperplaatsen tegen goedkoper tarief gerealiseerd, waarbij gebruik gemaakt mag worden van alle camping faciliteiten. Rond het middaguur kwamen we er aan. Gelukkig was er net 1 plaats vrij gekomen, verder stond de camperplaats vol.

Vanaf deze camping, net buiten de stad gelegen waardoor er geen milieuzone in de weg stond, was het circa 3 kilometer fietsen naar het centrum van de stad. Onze bestemming van deze middag.

Vooraf had Paul twee geocaches in de GPS gezet, 1 achter de Sint Paulus Dom en 1 op het marktplein voor de Dom. Dankzij deze twee richtpunten hebben we mooie en fraaie dingen van de stad gezien, zo ook de markt die eigenlijk al vroeg ging opbreken. Jammer voor ons dus.
We hebben genoten van de binnenzijde van de Sint Paulus Dom en van de historische binnenstad van Münster. Beslist een bezoek waard.

25 september: Münster - Münster, 0 km.
In het begin van de middag waren we weer op de camping terug en besloten we nogmaals naar Münster te gaan. Alleen wilden we dit keer via de fiets- en wandel promonade de stad rondgaan om aan de andere zijde het slot te bezoeken. Ze gezegd zo gedaan. Maar helaas: het slot is nu onderdeel van de universiteit en niet te bezichtigen. Wel was in het park er tegenover een stoffenmarkt, waar Rita de ogen uitkeek! Niet vanwege de stoffen, maar vanwege de hoge prijzen voor een lapje stof.
's Avonds hebben we in gezelschap van een sympathiek Duits stel heerlijk in het restaurant van de camping gegeten. Deze mensen bleven nog een week, tenminste: hij in het ziekenhuis voor bestralingen en zij fietste vanaf de camping heen en weer. Hopelijk is het voor hen allemaal goed gekomen.

Top

26 september: Münster - Osnabrück - Bremen, 177 km.
De bestemming van deze dag is Osnabrück. Vanwege het ontbreken van een Umweltsticker voor de camper werden we wederom gedwongen buiten het centrum te blijven. We kozen daarom voor de camperplaats Am Nettenbad. Daar eenmaal aangekomen voelde deze plaats om te overnachten niet veilig aan en we besloten daarom maar gelijk naar Bremen door te gaan.
We hadden in Bremen een camperplaats gevonden, net buiten de milieuzone. Camperplaats
Am Kuhhirten (www.stellplatz-bremen.de). Op de site hadden we de route buiten de zone om gevonden, maar daar kwam niets van terecht. Steeds werden we de Umweltzone in geleid. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een ander verblijf, de 5 sterren Hanse Camping (www.hansecamping.de) in Bremen. Buiten de poort hebben ze een camperplek voor € 15,00 per nacht, exclusief stroom.
Ook hier was het 3 kilometer fietsen naar het centrum van de stad. Maar vooral eerst wilde we weten waar nu die echte camperplek was. Paul had natuurlijk weer een geocache geladen, die vlak bij die plek zou liggen. Na een best avontuurlijk fiets tocht (eerst langs een meer met een naaktstrand waar veel oudere heren liepen, dan langs een heel groot park, door het drukke randje centrum van de stad, de
Stephanibrug over) vonden we deze plek inderdaad net buiten de zone. Als we hadden geweten hoe deze te bereiken, dan waren we echt wel gebleven.

Vervolgens zijn we het centrum in gegaan. Dat bleek, ondanks alles wat te zien was, kleiner dan gedacht. Inderdaad is het werelderfgoed, maar verder dat dit prachtige centrum was er voor ons te weinig. Wij zijn nog steeds geen theater bezoekers.
Bremen is natuurlijk zeer bekend door het sprookje van de Bremer Straatmuzikanten. Het officiële standbeeld wordt door vele toeristen bezocht en aangeraakt. Natuurlijk ook door ons.
Het centrale plein met onder meer de Onze-Lieve-Vrouwen-Kerk, het imposante stadhuis en historische gebouwen met terrasjes, maakt indruk. Ook de
Böttcherstraße met zijn fraaie toegang mag er zijn. De Dom van Bremen was van binnen ook indrukwekkend.

Top

27 september: Bremen - Cloppenburg - Bourtange, 142 km.

We besloten niet nog een dag in Bremen te blijven, en naar het Nederlandse Bourtange te gaan. Maar niet zonder meer. We hadden gezien dat er in Cloppenburg een openlucht museum moest zijn, Museumdorf Cloppenburg (www.museumsdorf.de). Dat is iets wat we graag bezoeken en deze kleine omweg zou het zeker waard blijken. De entreeprijzen zijn er zeer vriendelijk, net als de vrijwilligers die er aan het werk waren. Een fotoserie zal het meeste zeggen.

Even hebben we gedacht daar op de parkeerplaats te overnachten. Er bleek een echte stellplatz te zijn. Met ons er bij waren we nu met 3 campers. Maar ineens viel iets op: een stelletje dat wel heel erg "op elkaar" viel. Een oudere man en een jonge vrouw? Is dit mogelijk een afwerkplek? We namen het risico niet en nadat Paul een geocache ter plaatse had bezocht gingen door naar Bourtange.
Daar waren we van harte welkom op camping 't Plathuis (www.plathuis.nl), waar we enkele jaren geleden met het Camper Zelfbouwtreffen waren geweest.

28 september:
Bourtange - Bourtange, 0 km.
Een dag om Bourtange wederom te bezoeken en verder lekker rustig aan te doen. Alhoewel we in de middaguren toch nog een fietstochtje naar de Jumbo in Vlagwedde en daar tevens een geocache gezocht en gevonden.
In Bourtange hebben we aan de hand van een GPS geocache route de vesting verder bezocht. Ondanks het feit dat we hier eerder waren geweest hebben we voor ons nog onbekende fraaie dingen gezien. De brug aan de andere zijde van de vesting bevatte zelfs een zogenaamde "gemak". Een soort poephuis, waarin je ontlasting rechtstreeks in de gracht viel.
Ook hier is een fotoserie op zijn plaats.

29 september: Bourtange - Hollandscheveld, 85 km.
Zo kwamen we een dag eerder dan gepland in Hollandscheveld aan. Daar stond een seizoen afsluiting met een rommelmarkttreffen op het programma. We waren echter niet de enige die al op de donderdag verschenen. Ook (schoon)zus Marian en zwager Ab kwamen deze avond. Het werd gewoon een rustige dag, ook wel eens lekker.

30 september:
Hollandscheveld - Hollandscheveld, 0 km.

Deze dag was bestemd om te fietsen en in de avonduren te genieten van onze gastheer en gastvrouw Klaas en Alie Okken van camping De Eikenhof (www.camping-de-eikenhof.nl) die de treffen gasten op koffie of thee met taart trakteerde.
We zijn in de naastgelegen stad Hoogeveen gaan shoppen, tenminste: de dames kwamen niet met lege handen terug.
In het begin van de avond hebben Ab en Paul de BBQ's opgezet, maar niet eerder dan dat alle mede camperaars op ons veld ook waren uitgenodigd aan te schuiven. Twee stellen besloten dat ook daadwerkelijk te doen en we moeten zeggen: het werd zeer gezellig!

01 oktober: Hollandscheveld - Hollandscheveld, 0 km.
In de ochtend vond de rommelmarkt plaats. Helaas viel het aanbod een beetje tegen en de verkopen door ons helemaal (niets dus). Marian had nog wel wat omzet.
In de middaguren hebben Marian en Rita veel tijd doorgebracht het tuincentrum en kwamen met de nodige pompoenen terug. Paul heeft op zijn gemak wat gefietst en natuurlijk een geocache bij het oorlogsmonument gevonden en gelogd. Dergelijke plekken maken nog steeds indruk!
Circa de twee derde van de deelnemers hebben die avond genoten van het patatbuffet in de gasterij van De Eikenhof, Rita en ik kozen echter voor een klein tochtje naar het centrum. Daar nuttigde Rita een heerlijke eibal (hard gekookt ei met een kroket omhulsel) met frieten en Paul koos een loempia speciaal met een gebakken eitje en pindasaus, vergezeld door een frietje met mayonaise.
De weersvoorspelling was niet goed en bij terugkomst heeft Paul de werkzaamheden van de dag van vertrek al grotendeels gedaan.

02 oktober: Hollandscheveld - Veenendaal, 138 km.
Omdat Paul de vorige dag al zoveel gedaan had, kon de terugreis voor ons doen erg vroeg aanvangen. Om 11.50 uur waren we weer thuis en konden we beginnen met de camper leeg te halen. Hij ging deze week de winterstalling in en is daarom bij de RDW geschorst. Volgend jaar april gaan we weer op reis.
Tot dan beste woonhuis op wielen!