XANTEN, DE STAD MET ROMEINS VERLEDEN.

Dit moest het jaar van de weekeinden weg worden. Daarom stond van 15 t/m 17 augustus Kleve (D) op het programma. Maar helaas, de mooiste camperplek in Kleve was vol! Ondanks een poging tot reserveren vooraf.

Camperpark Kleve werd dus even op de lange baan geschoven en de reisbestemming werd daarom Xanten. Een oud-romeins stadje, niet ver over de grens bij Nijmegen. Twintig kilometer verder dan Kleve.
Via het Campingboek Duitsland kwamen we bij
camping Bremer, zo'n 5 kilometer buiten Xanten. Een goed te fietsen afstand. Deze camping zou een camperplek hebben.

Bremer zelf was een camping met alleen maar oude(re) stacaravans, wel bevolkt door zeer vriendelijke mensen.
Ook het restaurantje bleek niet te zijn wat wij (en later ook andere Nederlanders) verwachtte. Een Strammer Max was ongeveer het enige wat je kon verkrijgen, maar bier was er in overvloed!

De camperplek bleek een strook tussen een bos en een (maïs)bouwland te zijn. Gewoon op gras, maar wel met twaalf 16 volts aansluitingen. Een rustige plaats waar je voor 7,00 Euro per nacht aan de stroom staat en een euro'tje minder zonder stroom. De strook was niet alleen aan campers voorbehouden, ook "gewone" kampeerders kunnen er terecht. Totale capaciteit ongeveer 30 plaatsen.
Als uitvalbasis voor ons uitstekend. Het sanigebeuren kon gewoon bij de ingang van de camping plaatsvinden, dus welke camperaar zou hier treurig om zijn??

De tweede dag dat wij daar stonden kwamen ook andere Nederlanders van het Camperforum.nl als gast ter plaatse. Zij hebben alleen midden in de nacht van plaats gewisseld, om de harde rockmuziek van een Duitse camperaar te ontvluchten.
Vanuit onze verblijfplaats zijn we op ons gemak de zaterdag naar Xanten gefietst. Een machtig mooi stadje, een bezoek zeer waard. Wat ons als eerste opviel waren voetstappen in de bestrating. In de klei stonden de afdrukken van bekende Duitsers die het stadje bezochten, maar ook van veel MBO scholieren.
Daarmee wordt in feite aangegeven dat ieder persoontje even belangrijk is. Lovenswaardig.

Het bezoek aan de Dom van Xanten was indrukwekkend. Iets wat je zeker niet over mag slaan.
De grootste attractie van Xanten is natuurlijk het Romeins Museum en het Romeinse Amfitheater. Juist dit weekeinde startte een nieuwe expositie in het museum en Paul wilde daar graag naar toe. Daar aangekomen bleek dat er een rij van een paar uur voor de ingang stond en dat was voor ons genoeg reden om hier van af te zien. In plaats daarvan hebben we het kleine Chocolade Museum / winkeltje bezocht en later genoten van de heerlijkheden.

Xanten moet je zien. Een impressie dan ook hieronder.

Diaserie, zet cursor op de foto.

Al met al hebben we weer een heerlijk tripje gehad, met op de terugweg naar huis een toeristische route. Geen snelweg, maar heerlijk binnendoor. En negeerde de TomTom een aantal keren, wat een groot succes was. We hebben nog wel even Kalkar en Kleve aangedaan. Kalkar waren we zeer snel op uitgekeken.
In Kleve hebben we nog even de locatie van de Campercamping bekeken. Best een aanrader, maar je moet wel ruim van te voren reserveren. Dat past niet bij de vrijheid van de camperliefhebber. Als er plaats is zullen we zeker gaan staan, want het ziet er zeer goed uit. Maar wij beslissen altijd één of twee dagen van te voren wat onze bestemming (mogelijk) zal zijn. Dat wordt bij deze plek in Kleve moeilijk.