Koninginnedag, april 2008

Op 29 april vertrokken we volgens planning naar Noord-Holland, om op 01 mei weer naar huis te gaan. langer kon niet, want Rita moest 02 mei werken.
Doel was een minicamping in Callantsoog. Maandag 28 april hadden we gebeld en we kregen te horen dat we gewoon moesten komen, want er waren afzeggers. Niet vol dus.

We kozen een route met zo min mogelijk snelwegen. Dus via Voorthuizen, Putten, Ermelo en Harderwijk de Flevopolder in. Daar werden we na de Veluwse bossen snel verrast door prachtige bollenvelden in volle bloei.
Vervolgens via de dijk Enkhuizen - Lelystad de kop van Noord Holland in. Machtig die dijk! Dwars door de vroegere Zuiderzee.

De aankomst bij de camping bij Callantsoog leek prachtig te worden. We werden door wederom prachtige bollenvelden begroet. Wat een deceptie als je dan te horen krijg dat ze toch vol zaten. Daarvoor bel je van te voren! Bedankt minicamping Karnemelkplaats!

We reden de onverharde wegen af richting Callantsoog en kwamen bij een SVR-camping uit. Wij vragen en ja hoor: nog een plaats vrij! Camping Zeeman (bleek achteraf van de broer van de eigenares van de Karnemelkplaats te zijn!) is een eenvoudige boerencamping met zeer goed schoon gehouden en onderhouden sanitair!

We zijn gelijk na het opstellen van de camper en een verdiende kop koffie naar het centrum van Callantsoog gefietst. Gezellige kern, duidelijk ingericht voor het toerisme.
We hadden wel de pech dat we iets te lang bleven. De regen had ons achterhaald en we kwamen kletsnat bij de camper terug. Maar niet eerder dan dat we de eerste strandwandeling hadden gemaakt en een heerlijk vers schep ijsje in Callantsoog hadden gegeten.
Onze buren bleken overigens uit Renswoude te komen, een buurgemeente van onze woonplaats.
De avond hebben we in de camper doorgebracht. We hadden niet echt zin om weer drijfnat te worden.

Het gaf ons wel de gelegenheid om de nieuwe TV-voorziening op de laptop uit te proberen. Met een USB2 aansluiting hadden wij de Pinnacle TV-stick Pro - op aanraden van Camperforum eigenaar Aloys - gekocht.
Hiermee zouden we de vrije digitale zenders Nederland 1,2 en 3 en de regionale zenders kunnen ontvangen. In dit geval was de laatste dus TV-Noord. Vergelijkbaar met TV ontvangst via de satelliet met een decoder.
Het werkte perfect! TV kijken op de laptop, vol beeld.

We gingen om ongeveer 23.00 uur naar bed en waren benieuwd hoe het op de zacht opgeblazen (sorry, opgepompte) luchtbedden met daarover het dekmatars zou liggen en vooral slapen. De volgende dag - 30 april - werden we om 07.00 uur fris en uitgeslapen wakker. Het bleek een uitstekende oplossing te zijn.

Om goed 08.00 uur haalde we verse broodjes bij de bakker in het dorp en hebben vervolgens lekker ontbeten. Om 10.00 uur waren we weer terug in het centrum van Callantsoog. Daar zou de prijsuitreiking zijn van de traditionele verkleedpartij van de kinderen, gevolgd door de opening van het nieuwe toeristenseizoen. De belangrijkste bron van inkomsten voor de bewoners van Callantsoog.
Daarvoor kwam Neptunus persoonlijk, vanuit de reddingsboot van de KNRM, de vlaggen hijsen.

Vervolgens hebben we weer even heerlijk een strandwandeling gemaakt en hebben zelfs zeehonden in actie gezien! Je kon wel zeggen dat we aan het uitwaaien waren, wat een sterke wind.
Daar kwamen we 's middags wel achter. We fietsten richting Den helder, maar kwamen na een viertal kilometers met de wind in de rug tot de conclusie dat de terugweg wel eens heel zwaar kon worden.

Na een kort bezoekje aan wederom het strand de weg terug. Nou, maar goed dat we niet verder waren gegaan. Over 3,4 kilometer hebben we maar liefst 35 minuten gedaan. Zelfs Rita had met haar fiets (elektrische trapondersteuning!) veel moeite. Ervaren hardlopers liepen tegen de wind in zelfs maar stapvoets. We genoten ondertussen wel van de prachtige bollenvelden, zo tegen de duinen aan. Fietspauzes werden zo een genot.
Natuurlijk kon Paul het niet laten aan zijn ijs verslaving toe te geven. Dus niet direct naar de camping, maar eerst naar die fantastische ijstent in het dorp!

De avond weer in de camper doorgebracht met een gezellig spelletje Yatzee.

Na weer een uitstekende nacht hebben we in de ochtend eerst nog even de Jaarmarkt van Callantsoog bezocht, om daarna langs de kust een hele mooie route richting huis te volgen. Via de dijk wilden we niet, omdat de wind weer zeer krachtig was. Je moet het noodlot immers niet tarten. En daar hebben we geen spijt van gehad, wat een mooie route.

In kunstenaarsstadje Bergen moet je wel even oppassen, omdat de bomen daar over de weg buigen. Flinke stammen, dus oppassen bij tegenliggers.
Nog even het strand van Egmond aan Zee bekeken en in het centrum nog even van een vismaal genoten.

Daar vandaan de route naar Zaanstad genomen en verder snelwegen naar Veenendaal.